Ontwikkelingen in de bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering is de afgelopen jaren drastisch verandert, en die veranderingen worden voornamelijk veroorzaakt door technologische innovaties. In dit artikel bespreken we een aantal belangrijke factoren die van invloed zijn op de bedrijfsvoering in verschillende sectoren, en werpen we een blik op de toekomst.

Flexibelere bedrijfsstructuren

Steeds meer bedrijven stappen over op het Nieuwe Werken. Dat betekent dat werknemers steeds minder op kantoor zijn en steeds vaker vanuit huis of vanaf een andere locatie werken. Dit zorgt vanzelfsprekend ook voor andere, veel flexibelere bedrijfsstructuren. Er is steeds meer ruimte voor een andere aanpak, bijvoorbeeld met meer ZZP’ers. Technologie speelt hier ook een belangrijke rol in. Globale netwerken zorgen voor een snellere, gestroomlijnde communicatie en samenwerking tussen managers, werknemers, partners en cliënten. Dit zorgt voor een optimale besluitvorming, een hogere productie en een betere klantenservice.

Globalisatie

De steeds kleiner wordende wereld zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om internationaal zaken te doen. Maar dat vergt ook een nieuwe bedrijfsvoering, want internationale bedrijven moeten ook rekening houden met verschillende wetgevingen. Daarbij wordt het als steeds normaler beschouwd dat bedrijven 24/7 beschikbaar zijn; voor de consument, maar ook voor de zakenpartners aan de andere kant van de wereld.

Cloud Computing

Technologische ontwikkelingen zoals Cloud Computing spelen een cruciale rol in de veranderende bedrijfsvoering. Bedrijven zijn nu in staat om vanaf elke denkbare locatie toegang te krijgen tot hun servers, applicaties, diensten en bestanden. Daarbij hebben ze de flexibiliteit om hun capaciteit te vergroten of juist te verkleinen wanneer de nieuwe bedrijfsvoering dit vereist.

Geavanceerd identiteitsbeheer

Identificatie is een veelbesproken onderwerp, niet in de laatste plaats vanwege de zorgen om privacy. Maar in de bedrijfsvoering zorgt geavanceerd identiteitsbeheer wel voor veel meer gebruiksgemak en efficientie. Werknemers kunnen worden geïdentificeerd door middel van gebruikersnamen en wachtwoorden, vingerafdrukken, irisscans, stemherkenning en RFID-chips.

Beter inzicht in de concurrentie

Dankzij tools zoals Google Analytics is het steeds makkelijker voor bedrijven om inzicht te krijgen in wie hun concurrenten zijn, waar ze zich bevinden, op welke doelgroep zij zich richten en welke marketingstrategieën voor hen de beste resultaten opleveren.

Beter geïnformeerde consumenten

Dankzij het World Wide Web zijn consumenten steeds beter geïnformeerd. Ze zijn nu in staat om zich beter op de markt te oriënteren en zeer grondig vooronderzoek te doen voor ze besluiten welk bedrijf, welke dienst of welk product het beste aansluit bij hun wensen en behoeften. User Generated Content zorgt ervoor dat ze bij hun besluitvorming worden ondersteund door beoordelingen van andere consumenten. Dat maakt hen kieskeuriger en veeleisender, en dat vraagt om een nieuwe bedrijfsvoering die meer klantgericht is dan ooit.

Hoe ziet bedrijfsvoering er in de toekomst uit?

Bedrijven die niet inspelen op de nieuwste technologische ontwikkelingen zullen snel uitsterven. Een goede online presence wordt steeds belangrijker, evenals technologische investeringen. Bedrijven moeten zich realiseren van technologie hun bedrijfsprocessen drastisch kan verbeteren. Natuurlijk vergt het de nodige tijd en inspanning om volledige organisaties en externe belanghebbenden van de noodzaak van dergelijke investeringen te overtuigen. Ook zal de overheid een inhaalslag moeten maken om de wet- en regelgeving op de nieuwe bedrijfsvoeringen aan te passen. Maar de gehele maatschappij moet toekomstgerichter worden. Er zullen nieuwe infrastructuren worden gecreëerd die de bedrijfsvoering in de toekomst nog flexibeler en efficiënter zullen maken. En uiteindelijk ook succesvoller.